Balance


 I alle vores bevægelser, både i hverdagen og i idrættens verden, har vi brug for en god balance. Når vi sidder og står, holder vi hele tiden balancen gennem små justeringer, og når vi går, løber og cykler har vi også brug for at justere vores bevægelser, så vi ikke falder. 

Når vi holder balancen igennem et bevægelsesforløb som fx tilløb, afsæt og landing, taler vi om dynamisk balance. Her justerer vi hele tiden muskelarbejdet, så vi holder en god balance gennem hele bevægelsen.
 
Ved de lodrette linjer står der tyngdelinje, og ved fladen under står der under understøttelsesflade.



Når vi står stille, og fx står på hænder eller står i en akrobatisk opstilling, taler vi om statisk balance. Her gælder det om at holde kroppens tyngdelinje inden for understøttelsesfladen.
Når I er i balance, falder tyngdepunktlinjen inden for understøttelsesflade. Hvis den falder udenfor, kommer I ud af balance. Hvis I skal opnå en sikker stabil grundfigur i en akrobatisk opstilling, har I brug for en god balance. Det får I ved at have en stor understøttelsesflade og et lavt tyngdepunkt. Dvs. I skal stå med let bøjede og ret spredte ben.


Balancer kan laves på mange måder:
  • en eller flere understøttelsesflader (fødder, hænder, hoved, knæ osv.) 
  • alene, parvis eller flere sammen.
  • i forskellige niveauer: 
 

Fra øverste: Niveau, højt, mellem, lavt