Kuglestød


1) Kuglestød - stødeteknik
Nu skal I træne jeres stødetektik. I den først øvelse er der fokus på arbejdet i håndleddene. I de sidste to øvelser er der fokus på stødarmens albuestilling. Albuen skal holdes væk fra kroppen og være bag ved kuglen hele tiden. I skal bruge medicinbolde/basketbolde og stødekugler.

  • Gå sammen to og to om en medicinbold eller basketbold. Stil jer med 10-15 meters afstand, og lav ”basketafleveringer” med begge hænder til hinanden.

  • Stå med let spredte ben. Træk opad med albuen på stødarmen, indtil til kuglen er ved halsen. Forestil dig, at der sidder en elastik mellem kuglen og jorden, som du skal strække. Stød kuglen hårdt ned i jorden ca.0,5 m foran dig.  
 
   
  • Placer nogle genstande 2-3 m foran jer. Det kan fx være hulahopringe, kegler eller lign.
    Hold kuglen mod halsen lige under kæben. Stød kuglen, og prøv at ramme de genstande, I har opstillet. 


2) Kuglestød – stående 

Hvis det er første gang, I prøver kuglestød, kan det være en god idé, at øve stødet stående først. Når I mestrer stødebevægelsen, kan I gå videre og øve glideteknikken.


  • Gå  sammen to og to om en medicinbold eller basketbold, og stil jer med 10-15 meters afstand. Hold bolden op til halsen med højre hånd, og støt med venstre hånd. Læn vægten tilbage på højre ben. Stem fra, stræk højrebenet, og drej hoften frem og op. Stød bolden højt til jeres makker i en vinkel på ca. 45 grader. Gentag bevægelsen med en kugle.  

  • Hjælp hinanden til at få den rigtige teknik. Optag video af øvelsen, og se den i slowmotion. Brug fx appen CMV free eller Hudl.
  • Brug i-arket ”Kuglestød” til at analysere bevægelsen, og udvælg to-tre fokuspunkter, I vil arbejde på at forbedre.
  • Overvej, hvilken træning der skal til for, at I kan støde længere. Skriv i logbogen, hvordan I vil arbejde på at forbedre jeres stående kuglestød.

3)     Kuglestød med glideteknik


  • Gå sammen to og to om en medicinbold eller basket, som I gjorde i de stående øvelser. Arbejd videre med teknikken ved at sætte et hink på, før I støder bolden til jeres makker.
  • Gentag bevægelsen med en kugle.  
  • Hjælp hinanden til at få den rigtige teknik. Optag video af øvelsen, og se den i slowmotion. Brug fx appen CMV free eller Hudl.
  • Brug i-arket ”kuglestød” til at analysere bevægelsen, og udvælg to-tre fokuspunkter, I vil arbejde på at forbedre.
  • Overvej, hvilken træning der skal til for, at I kan støde længere. Skriv, hvordan I vil arbejde på at forbedre jeres kuglestød med glideteknik.
Fokuspunkter i kuglestødsteknik Klik på hånden for at åbne i-arket Natasia Fenger Dahlmann / Gyldendal