Kropsspænding


Kropsspænding handler om at kunne holde kroppen spændt som en træstamme. Det er vigtigt for mange bevægelser at kunne holde musklerne omkring kropsstammen spændt.

Når I skal stå på hovedet eller hænder, har I brug for kropsspænding, og når I skal lave stuphæng i ringene eller støthæng på bommen, har I også brug for kropsspænding.
 
Kropsstammen Det pink område viser kropsstammen.

Vi har fra vi bliver født nogle reflekser, vi kalder ”de toniske halsreflekser”, der virker på den måde, at hvis I bøjer hagen mod brystet, så vil I bøje i ryg og arme, mens en bagudbøjning af nakken vil gøre, at I strækker ryg og arme.

Til hoved- og håndstand har I brug for det, man kalder ”knejsenakke”, som er en mellemindstilling mellem de to yderpunkter. I trækker hagen ind og kigger op og får på den måde en spænding i både mave- og rygmuskler.

Det hjælper at se ned mellem hænderne på gulvet i håndstanden, og sætte hårgrænsen i gulvet ved hovedstand.

En anden måde at tænke det på er at forestille sig, at I er en træstamme – hele vejen igennem kroppen. 

I bruger bl.a. kropsspænding i disse øvelser:

Under drengen ved bummen står der støthæng. Under pigen til venstre står der Håndstand. Under drengen i ringene står der stubhæng. Under pigen til højre står der hovedstand