Modtagning

Jeres lærer har ansvaret for, at der arbejdes sikkert og med den rette modtagning, men I kan lære at indgå som modtagere efter anvisninger og vurderinger fra jeres lærer. Modtagning handler både om at sikre, at ingen kommer til skade og om at hjælpe andre med at klare en øvelse.


Når I skal modtage, skal I altid huske:
  • vær 100 % koncentrerede og i kontakt med udøveren hele vejen
  • stå i en god grundbalancestilling – godt nede i knæ, stor afstand mellem fødder, spænd i mave, ryg og sæde, arme fremstrakte og klar
  • vær så tæt på udøveren som muligt, og følg bevægelsen
  • hellere for meget modtagning end for lidt.

Inden øvelsen skal I gennemgå:
  • hvordan bevægelsen forløber, og hvilken modtagning der skal til
  • hvor modtageren præcist skal sætte sine hænder.

Jeres lærer skal hjælpe jer med dette.
Der findes forskellige former for modtagning, som er relevante for jer:

Støttemodtagning
: Her hjælpes udøveren med at få den rigtige følelse af øvelsen. Det kan fx være i en forlæns rulle, at modtageren hjælper med at holde hovedet bøjet.

Fysisk modtagning
: Her hjælpes udøveren, der ikke har tilstrækkelig fysik til en bestemt øvelse. Det kan fx være i en baglæns rulle, hvor modtageren løfter i hoften og på den måde hjælper udøveren rundt i rullen.

Sikkerhedsmodtagning: Her er den største opgave at sikre, at udøveren ikke kommer til skade. Det vigtigste at undgå er, at udøveren lander på hovedet. Derudover er det vigtigt at undgå, at udøveren lander forkert på redskaberne eller uden for opstillingen. Modtageren er ikke som udgangspunkt i kontakt med udøveren, men følger bevægelsen og er helt klar til at gribe ind, hvis noget går galt. Modtageren skal kende faremomenterne ved øvelsen og vide præcis, hvordan den afværges. Det kan fx være, at modtageren er klar til at afværge et fald i en håndstand, hvis udøveren får for meget fart på og får overbalance.